Skip to content

Smakelijk die Mo-saus

‘Zo’n Mo-sausje wil ik ook over mijn teksten!’ Geloof me, ik loop te glunderen, als iemand zo’n reactie plaatst, nadat ze mijn blog heeft gelezen. Het is zo’n leuk compliment. Het betekent niet alleen dat mijn tekst met plezier is gelezen, maar ook dat mijn schrijfstijl wordt herkend en gewaardeerd. Yes! 

One size fits all… écht niet!

Maar dat Mo-sausje… dat kun je niet klakkeloos over elke tekst gieten. Het zou wel erg makkelijk voor mij zou zijn; dan zou ik elke tekst kunnen schrijven zonder er ook maar een beetje over na te hoeven denken. Kat in ’t bakkie. Benen omhoog en ins blaue hinein typen.

Geef mijn portie maar aan Fikkie

Maar stel je voor dat we zo met elke saus zouden omspringen… ‘Deze vind ik lekker, dus die wil ik.’ Zou dat een succes worden? Ik kan een goede pindasaus over m’n kipspiesje echt waarderen, maar om nou de kibbeling erin te dippen… liever niet. En een patatje met een flinke dot mayonaise kan zalig zijn, maar om diezelfde mayonaise door een met zorg gemaakte verse pasta te roeren… Ik krijg nog geen trek van het idee. Jij? En zelfs als je de gerechten goed combineert, betekent dat niet dat elke saus een succes wordt. Ik ben bijvoorbeeld dol op een goede curry, maar ik ken ook mensen die ervan gruwelen. Smaken verschillen nou eenmaal. En dat is niet alleen zo wanneer we het over eten hebben.

Elke tekst is maatwerk

Dat is precies de reden waarom iedereen een eigen, unieke saus over zijn tekst nodig heeft. Wanneer ik een tekst schrijf voor een energie-adviseur, zou zo’n Mo-saus echt misstaan. En de saus die ik gebruik voor díe teksten, past weer totaal niet bij de teksten die ik schrijf voor een tijdschrift als Brocante Living. Kortom: elke tekst is maatwerk.

Goed op smaak

Dat betekent dat ik elke dag in de tekst-pan roer en er steeds weer verschillende ingrediënten worden gebruikt. Ik kijk welke toon er bij de opdrachtgever past. Kan een beetje humor? Wil je de fantasie van jouw klant aanspreken? Moet de tekst vooral helder en informatief zijn? Wil jouw klant dat jij iets voor hem oplost, of is een zetje in de goede richting genoeg en kan hij het verder zelf? Maar ook de woorden die mijn opdrachtgever en zijn klanten gebruiken zijn belangrijk. Vervolgens ga ik aan de slag om alles zo smakelijk mogelijk op te schrijven. Want een flauwe tekst, waar geen kraak of smaak aan zit, daar zit niemand op te wachten. Die tekst moet lekker zijn, zodat je door wilt lezen en meer wilt weten. Een persoonlijke saus die ervoor zorgt dat iedereen jouw bedrijf herkent en ‘trek’ krijgt in jouw dienst of product.